Wednesday, May 10, 2006

Ereschuld?

Vriend Remco schreef afgelopen zondag een bijdrage over de raadsvragen die gesteld zijn over gewenste financiële ondersteuning door de gemeente Amersfoort van nabestaanden van Sovjets die op het Russisch Ereveld in Leusden hun laatste rustplaats hebben gevonden.

In NRC*NEXT een ingezonden brief over een voorval dat zich vorige week voordeed in de trein. Lees hoe de NS omgaat met een Canadese oud-strijder die in Amsterdam om een kaartje naar Arnhem vroeg, maar een kaartje naar Haarlem kreeg.

Het zelfbewustzijn van de NS over de rol van de spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog is blijkbaar niet tot in alle geledingen van de organisatie doorgedrongen.

4 comments:

Frans Boerlage said...

Muumi, weer goed speurderswerk van je.
Ik weet niet welk werk je verricht, maar je zou moeten gaan werken voor justitie, dan zouden er wat meer zaken opgelost worden denk ik.
Het is werkelijk te zot voor woorden hoe de NS met hun klanten omgaat.
Nu las ik in een artikel dat de NS probeert te achterhalen wie die man was om excuses aan te bieden, en hem de boete terug te geven, maar ik denk dan, waarom de conducteur in kwestie niet dwingen om alles in het werk te laten stellen om die man op te sporen en zijn excuses aan laten bieden?
Maar ja, dit is Nederland!

Groeten vriend!

Muumi said...

De boete was blijkbaar onterecht (maar die andere 9999 per week niet...)

Frans Boerlage said...

Weten we niet Muumi, NS heeft ook bekend gemaakt dat indien men een defecte automaat tegenkomt op een station, toch de boete berekend kan worden!

Anonymous said...

Als je 10.000 per week uitschrijft is er dan wat fout met de reiziger of met het beleid van de NS ;)

Maar goed, 10.000 per week is natuurlijk niets op maar liefst 7 mln reizigers per week. Dus zo erg is het niet dat de reiziger een probleem van de vervoerder oplost. Hoe strenger het boetebeleid, hoe minder conducteurs nodig zijn.

En laten we eerlijk zijn, die automaten die ze hebben geplaatst doen het bijna in 99,9% van de gevallen (euh, dat is dus bij 7.000 reizigers per week niet, nou ja die kunnen toch hun geld terugkrijgen (5 weken later en tig formulieren verder, nog zwaarder dan geld terug bij vertraging)).

En dan zeggen ze dat ze bij ons in de overheid last hebben van het roze-krokodillen-syndroom.

Het is inderdaad van de zotte dat het pas met dit soort dingen naar boven komt.

Overigens, de conducteur heeft geen mogelijkheid meer om anders te handelen (dus hij hoeft in principe geen excuses aan te bieden).